Doba, Členenie, Predstavitelia, Smery
I.
Úvod
–
žena už od nepamäti je zdrojom inšpirácie pre umelcov -nielen maliari, hudobníci, ale aj básnicizobrazovali ženu ako centrum záujmu mužov
–
opisovali nielen telesnú krásu, ale aj vnútro, ktoré nieslo materstvo, domov a lásku
–
často bola bohyňou, matkou, milenkou, spoločníčkou, priateľkou -studňou inšpirácie
–
zobrazenie úzko súviselo s dobou a umeleckým cítením
II.
Doba, Členenie, Predstavitelia, Smery
–
ako sa motív ženy a lásky objavuj v slovenskej poézii
a)
Leonard z Uničova -ľúbostné dvojveršie Ó milá panna; 1475, slovakizovanou češtinou písaná stredoveká literatúra
b)
Ján Kollár – Slávy dcéra -prvý ospieval ľúbostný cit k žene, tak ako verí, ž jeho láska pretrvá až za hrob, tak verí vo veľkú budúcnosť Slovákov
c)
Andrej Sládkovič – Marína -najkrajšia romantická skladba o láske, stelesnený ideál krásy, obhajoba práva na lásku; prelínanie lásky k žene s láskou k vlasti; ďalej láska ako všeobecný životný princíp
d)
P.O.Hviezdoslav – Hájnikova žena -láska mladých v konkrétnych spoločenských podmienkach, prekoná prekážky, víťazí
e)
Janko Jesenský – Verše -žena ako rovnocenný partner mužovi, jemná a citlivá bytosť, zmietaná rozpormi sveta, nostalgia, melanchólia z lásky samej
f)
Emil Boleslav Lukáč – O láske neláskavej -láska v protikladných polohách (utrpenie, rozčarovanie)
g)
Ján Smrek – Iba oči, Básnik a žena, Božské uzly -obdiv ženy; láska a zmyslové očarenie, subjektívne výpovede o význame lásky
h)
Ján Kostra – Ave Eva -erotická filozofická poéma, etický vzťah k žene, súcit s jej osudom, inšpirácia jej krásou, panenstvom a materstvom
i)
Vojtech Mihálik – Tŕpky -smutné príbehy žien, znepokojenie pre ich postavenie v spoločnosti, aktuálnosť
–
zobrazenie lásky v poézii súviselo s dobou, v ktorej autori žili, so zriadením i umeleckým vkusom